flag Судова влада України

В ході реформування судової системи цей суд припинив роботу

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи

26 жовтня 2018, 10:27

Зміст правової позиції, висновку

Посилання на рішення Верховного Суду в ЄДРСР

 

  • Перерахунок та виплата пенсії по інвалідності та додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров’ю за підставі статей 50, 54 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи".

    Згідно внесених до Закону № 796-ХІІ змін умови та порядок призначення та мінімальні розміри пенсії по інвалідності, що настала внаслідок каліцтва чи захворювання, і пенсії у зв'язку з втратою годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи визначаються актами Кабінету Міністрів України.

    Пенсійний фонд виплачуючи позивачу пенсію у порядку та розмірах, встановлених постановою Кабінету Міністрів України від 27.11.2011 року №1210 «Про підвищення рівня соціального захисту громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», діяв правомірно та у межах наданих йому повноважень.

    Постанови від 13 лютого 2018 року у справі № 756/8380/16-а, від 13 лютого 2018 року у справі № 193/877/16-а, від 21 лютого 2018 року у справі № 619/2262/17.

 

http://reyestr.court.gov.ua/Review/72287971

 

http://reyestr.court.gov.ua/Review/72287907

 

http://reyestr.court.gov.ua/Review/72366914

 

  • Призначення пенсії на підставі частини третьої статті 59 Закону України «Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи».

    Згідно з внесеними у частину третю статті 59 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» змінами її дія (право на обчислення пенсії по інвалідності за особливою процедурою) поширюється на осіб, які відповідають наступним критеріям: особа брала участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи, або особа брала участь у ліквідації наслідків інших ядерних аварій та випробувань, або особа брала участь у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї.

    Таке право виникає у зазначених осіб лише за наявності у сукупності трьох умов (розширене тлумачення зазначеної статті без внесення змін до частини третьої статті 59 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» не допускається): особа має статус особи з інвалідністю; особа отримала статус особи з інвалідність виключно внаслідок участі у ліквідації відповідних наслідків та у військових навчаннях; особа брала участь у ліквідації відповідних наслідків та військових навчаннях лише під час проходження дійсної строкової служби.

    Такий висновок викладений в ухвалах Верховного Суду про відмову у відкритті провадження у справі як зразкової від 08 травня 2018 року у справі № 820/1148/18 та від 11 червня 2018 року у справі № 820/2589/18.

 

http://reyestr.court.gov.ua/Review/73901590

 

 

http://reyestr.court.gov.ua/Review/74616527

 

  • Право на зменшення пенсійного віку мають особи, які в установленому законом порядку набули статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та працювали визначену кількість днів у зоні відчуження. Зазначене має бути підтверджене відповідним посвідченням.

    У даній справі суди попередніх інстанції дійшли вірного висновку про наявність у позивача права на призначення пенсії із зниженням пенсійного віку, оскільки позивач має посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, а його безпосередня участь у ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС підтверджена належними та допустимими доказами.

    Постанова від 19 червня 2018 року у справі №675/2071/16-а

  http://reyestr.court.gov.ua/Review/74768149 

 

  • З огляду на норми частини третьої статті 65 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» від 28.02.1991 р. № 796-ХІІ та пункту 2 Порядку видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 січня 1997 року №51, посвідчення «Потерпілий від Чорнобильської катастрофи» є єдиним документом, що підтверджує статус громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та надає право користуватися пільгами й компенсаціями, встановленими Законом № 796-ХІІ, зокрема призначення пенсії зі зменшенням пенсійного віку.

    Також слід зазначити, що за положеннями статті 55 Закону № 796-ХІІ право особи на призначення пенсії із заниженням пенсійного віку пов’язано із фактом постійного проживання або роботи на відповідній забрудненій території.

    У цій справі належність позивача до особи потерпілої від Чорнобильської катастрофи 4 категорії ніким не оспорювалась, а тому посвідчення є чинним.

    Проте, наявність посвідчення без довідки, що підтверджує проживання або роботу на забрудненій території не є достатньою підставою для визначення права на призначення пенсії  за зменшенням віку, оскільки за пунктом 7 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», до заяви про призначення пенсії за віком додаються: посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС та довідка про період участі в ліквідації, або довідка військової частини, в складі якої особа брала участь у ліквідації, або довідка архівної установи, або інші первинні документи, в яких зазначено період роботи, населений пункт чи об’єкт, де особою проводились роботи по ліквідації; посвідчення потерпілого від Чорнобильської катастрофи та довідка про період проживання (роботи) на цих територіях.

    Постанова від 24 липня 2018 року у справі № 129/3151/16-а

  http://reyestr.court.gov.ua/Review/75484767 

 

  • Законом України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» (Закон № 796-XII) визначено основні положення щодо реалізації конституційного права громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, умов проживання і трудової діяльності, соціального захисту потерпілого населення.

    За правилами статті 49 Закону № 796-XII пенсії особам, віднесеним до категорій 1, 2, 3, 4, встановлюються у вигляді: а) державної пенсії; б) додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю, яка призначається після виникнення права на державну пенсію.

    Відповідно до пункту 2 статті 56 Закону № 796-XII право на пенсію в повному розмірі мають громадяни, віднесені до категорії 1, 2, 3, 4, за умови стажу роботи не менш як: чоловіки - 20 років, жінки - 15 років, із збільшенням пенсії на 1 % заробітку за кожний рік роботи понад встановлений цим пунктом стаж, але не вище 75 % заробітку, а громадянам, які відпрацювали за списком № 1, чоловіки - 10 років і більше, жінки - 7 років 6 місяців і більше - не вище 85 % заробітку.

    У зв'язку з цим для громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, порядок обчислення стажу роботи має пільговий характер та визначений в пункті 2 статті 56 Закону № 796-ХІІ.

    Аналіз вказаного положення Закону № 796-ХІІ свідчить про те, що воно визначає особливі норми та умови пенсійного забезпечення громадянам, які постраждали від Чорнобильської катастрофи.

    Отже, перерахунок пенсії має здійснюватися за кожний повний рік стажу роботи понад установлений мінімальний трудовий стаж для призначення пенсії (15 років для жінок і 20 років для чоловіків) шляхом збільшення пенсії на 1 % заробітку за рік.

    Постанова від 24 липня 2018 року у справі №347/581/17.

    Аналогічна правова позиція висловлена у постановах Верховного Суду від 06.02.2018 у справі № 560/675/17 та  від 15.05.2018 у справі № 565/1447/17.

 http://reyestr.court.gov.ua/Review/75485521  

 

  • Законом України «Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність деяких законодавчих актів України» від 28.12.2014 р. № 76-VIII внесено зміни, зокрема, і до  статей 50 та 54 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» № 796-XII. Вказаний  закон набрав чинності з 01.01.2015 року.

    Згідно зі статтею 50 Закону № 796-ХІІ особам, віднесеним до категорії 1, призначається щомісячна додаткова пенсія за шкоду, заподіяну здоров'ю, у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України.

    Відповідно до статті 54 Закону № 796-ХІІ пенсії по інвалідності, що настала внаслідок каліцтва чи захворювання, і пенсії у зв'язку з втратою годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи можуть призначатися за бажанням громадянина із заробітку, одержаного за роботу в зоні відчуження в 1986-1990 роках, у розмірі відшкодування фактичних збитків, який визначається згідно із законодавством. Умови, порядок призначення та мінімальні розміри таких пенсій визначаються актами Кабінету Міністрів України з відповідних питань.

    Пунктом 11 Порядку обчислення пенсій особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.11.2011р. № 1210, мінімальний розмір пенсії для учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС ІІ групи інвалідності - 160% прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.

    Пунктом 13 цього ж Порядку в редакції, що діяла у спірний період (з січня 2014 р. по січень 2016 р.), встановлено, що щомісячна додаткова пенсія за шкоду, заподіяну здоров'ю, відповідно  до  Закону  № 796-ХІІ  виплачується у таких розмірах: особам, що належать до категорії 1 з  числа учасників  ліквідації   наслідків   аварії   на Чорнобильській АЕС  інвалідам II групи - 379,60 грн.

    Отже,  виплата державної пенсії по інвалідності, додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю, проводилась у спірний період у розмірі, встановленому постановою КМУ 1210.

    Постанова від 24 липня 2018 року у справі  № 489/64/16-а

 http://reyestr.court.gov.ua/Review/75483600