Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
В Україні чимало проблем як у судовій системі, так і навколо неї. Про готовність суспільства до нових змін, діяльність Ради суддів України, а також створення Вищого антикорупційного суду та Інституту приватних виконавців, в інтерв’ю "Юридичній Газеті" розповів Голова Ради суддів України, суддя Верховного Суду Олег Ткачук. Про судову владу, реформування судової системи, єдині стандарти діяльності судів, ліквідацію військових судів з Головою Ради суддів України спілкувався кореспондент газети Павло Чернишук.
– Як позбавитися впливу політичної влади на суди (суддів) в Україні? Взагалі, чи існує цей вплив?
– Політичного впливу немає. З грудня вже функціонує Верховний Суд, я працюю у Великій Палаті ВС, проте ні в суді, ні в касаційних судах я жодного разу не чув, щоб хтось якимось чином чогось добивався або просив, або радив, або запитував. Ніхто нічого «не питає».
Раніше політичний вплив існував у тій формі, коли Верховна Рада України обирала суддів безстроково – наразі цього немає. Раніше вплив існував у зв’язку з тим, що Президент призначав суддів вперше на 5 років – наразі цього також немає. Сучасна система призначення суддів знаходиться в руках судової влади та органів, що сформовані Радою суддів України та З’їздом суддів, – це ВРП, ВККС і НШСУ. Всі ці органи, які зайняті підбором призначення кадрів, знаходяться всередині органів суддівського самоврядування, тобто немає можливості туди втрутитися, і ніхто, повірте, не втручається.
Вплив бізнесу або людей, зацікавлених у вирішенні якоїсь справи, насправді існує. Проте це скоріше ментальний та економічний чинники. Одні люди завдяки тому, що мають гроші, намагаються підкупити інших, для того щоб вони, наприклад, зробили «шоу» під судом та якимось чином вплинули на суд. Інші люди, які не мають достатніх коштів, піддаються впливу, щоб задовольнити якісь свої потреби. Таким чином, з часом недобросовісні сторони інколи віднаходять різні «хитрі» способи впливу на суд чи суддів. Проте це не системний вплив, а намагання нечесним способом вплинути на рішення у якійсь справі.
– Як Ви вважаєте, створення Вищого антикорупційного суду – це реальна потреба чи політичне рішення?
– Для суддів та права важливо і доцільно, коли існує спеціалізація – в господарських та адміністративних, у кримінальних та цивільних справах. Ми не бачимо нічого поганого в тому, щоб був створений Вищий суд з питань інтелектуальної власності та Вищий антикорупційний суд.
Час покаже, чи ефективний цей механізм, чи ні. Я думаю, що на цьому етапі, коли в судах надзвичайно велике навантаження (працює близько 5200 суддів, а навантаження – 3 900 000 справ у минулому році). Для такого навантаження створення будь-якого нового суду зі спеціалізацією – це позитивний крок.
– Одним з аргументів створення Вищого антикорупційного суду є тези, що звичайні суди та судді не впораються з такими функціями. Чи не здається Вам це перебільшенням та певною недооцінкою судів першої інстанції?
– У нас існує не лише перша інстанція, але й апеляція та касація. Проте, на мою думку, судді в Україні настільки кваліфіковані (звичайно, переважна більшість), що здатні розглядати будь-які справи. Вони і сьогодні їх розглядають, і розглядатимуть доти, доки Антикорупційний суд почне діяти. Інша справа, що в Апеляційній палаті вони розглядатимуться в апеляційному порядку вже після того, як Суд буде створений. Однак наразі ці справи хтось же розглядає? Вважаю, що створення Антикорупційного суду дозволить розглядати такі справи швидше, оскільки цей суд не буде настільки завантажений, як наразі суди, зокрема, першої інстанції.
– Які Ваші прогнози подальших змін у судовій системі?
– Я бачу, що судова система змінилася у кращий бік, в ній залишилися і залишаються чесні та добросовісні люди, які віддані своїй професії. Більшість з них здатні забезпечити захист прав і свобод людей та сторін взагалі – фізичних і юридичних осіб.
Повний текст інтерв'ю читайте тут
Джерело – Рада суддів України